Vakantie op jouw manier
Vakantie op jouw manier

Corona virus veelgestelde vragen

Laatste update 14/09/2020 15.00 uur
 
Vriendelijk verzoek: 
Stel je vraag bij voorkeur per e-mail: info@karinschoice.nl 
Wij doen er alles aan iedereen zo snel mogelijk te antwoorden, maar vragen je begrip en geduld. Tevens worden nieuwe ontwikkelingen via deze pagina gecommuniceerd. Raadpleeg deze pagina dus regelmatig.
 
Zorg dat je mail bereikbaar is en check ook je mailbox regelmatig op nieuwe berichten.
 
 
Beste Karin's Choice reiziger,
 
Het coronavirus (Covid-19) heeft zich inmiddels wereldwijd verspreid. 
Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen met betrekking tot een reeds geboekte of nog te boeken reis. Lees alle informatie op deze pagina goed door, zodat je weet wat voor jou van toepassing kan zijn.
 
Waar vind ik informatie over de geldende regels en richtlijnen op mijn vakantiebestemming?
De maatregelen en richtlijnen op je vakantiebestemming zijn afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Meer informatie over jouw bestemming vind je hier www.karinschoice.nl/corona-informatie-bestemmingen
We verwijzen je ook naar https://www.nederlandwereldwijd.nl/ , https://www.rijksoverheid.nl/  en de Reisapp van Buitenlandse zaken https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reis-app-buitenlandse-zaken voor up-to-date informatie over reizen naar het buitenland.
Meer informatie over de maatregelen en richtlijnen die gelden op de luchthavens en tijdens de vliegreis kun je terug vinden bij de vraag "Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?" die elders op deze pagina staat vermeld en via de pagina https://www.karinschoice.nl/verantwoord-reizen .
 
Gewijzigd reisadvies Griekenland, wat betekent dat voor mijn boeking?
Met ingang van 08/09/2020  heeft de Nederlandse overheid een oranje reisadvies afgekondigd voor de Griekse Eilanden. https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/griekenland/reizen/reisadvies .Dit betekent dat uitsluitend noodzakelijke reizen zijn toegestaan. Karin's Choice zal tot en met vertrekdatum 31/10/2020 geen reizen naar de Griekse Eilanden uitvoeren. De betrokken reizigers ontvangen z.s.m. persoonlijk bericht van ons. 
 
Het eiland Curaçao vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik hier meer informatie over? 
Wij bieden onze reizigers die op vakantie gaan naar Curaçao gratis een PCR-test aan, inclusief een gezondheidsverklaring. Alle Karin's Choice reizigers met een Curaçao-boeking hebben hierover per mail bericht ontvangen. De test bieden wij aan in samenwerking met HetHuisartslab.com op een groot aantal locaties in Nederland. Meer informatie, veel gestelde vragen over de test en hoe deze kan worden gereserveerd vind je hier https://www.karinschoice.nl/covid-test-curacao.
 
Welke eisen stelt Curaçao aan de test en gezondheidsverklaring?
Je moet de test laten afnemen tussen 66 en 72 uur vóór vertrek. Curaçao eist dat de test maximaal binnen 72 uur voor aanvang van de vlucht is afgenomen, dat de uitslag negatief is en dat dit door de reiziger in een gezondheidsverklaring tijdens de reis aangetoond kan worden. Tegelijkertijd moet er op de testlocatie in Nederland of België genoeg tijd zijn om jouw test te verwerken en te analyseren. Door een sterke toename van het aantal afgenomen testen, merken we dat het momenteel erg druk is op de testlocaties. Om zeker te stellen dat je jouw testuitslag op tijd hebt ontvangen om te kunnen vertrekken, is het van groot belang dat je jouw test tussen 66 en 72 uur voor vertrek laat afnemen en dat je jouw persoonlijke gegevens (inclusief het BSN nummer) correct invult bij het reserveren van de test. Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat je daardoor niet toegelaten wordt op jouw vakantiebestemming. De gezondheidsverklaring wordt de dag voor vertrek verstrekt per e-mail.
 
Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum vanaf 1 juli 2020; gaat mijn reis door?
Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of reizen kunnen doorgaan. Reizen naar landen waarvan het reisadvies op geel staat https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen , gaan in principe gewoon door. Wanneer er in jouw vakantie onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij je hier direct over per e-mail.  We vragen je daarom vriendelijk om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over jouw vakantie anders dan hier op deze pagina staat vermeld. Antwoord op de vraag over wanneer je jouw restbedrag moet betalen vind je direct hieronder.
 
Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum vanaf 1 augustus 2020; wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Wanneer jouw vakantie een vertrekdatum heeft vanaf 1 augustus 2020, hanteren we de reguliere betalingstermijn van zes weken voor vertrek voor reizen binnen Europa. Voor reizen buiten Europa geldt dat het restbedrag uiterlijk 60 dagen voor vertrek moet zijn voldaan.
 
Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?
Wij annuleren je vakantie,  maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed (‘reisvoucher') voor een volgende vakantie. Met het tegoed kan je tot uiterlijk 1 jaar na de datum van uitgifte van de reisvoucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis moet uiterlijk 31 oktober 2021 zijn. Alle betrokken reizigers ontvangen van ons de reisvoucher per e-mail.
Je kunt dit tegoed van je reisvoucher ook zien als je inlogt via onze website bij ‘Mijn Karin's Choice’ en vervolgens kiest voor 'snel reservering bekijken', met je reserveringsnummer, achternaam en geboortedatum krijg je toegang tot je boekingsgegevens. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed. Deze laatste bedragen zie je in de meeste gevallen (nog) niet terug in je overzicht, maar uiteraard houd je die eveneens van ons tegoed. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. Meer informatie over de mogelijkheid tot terugbetaling kun je elders op deze pagina vinden onder de vraag "Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?"
 
Je hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie je kiest; je kunt hier rustig de tijd voor nemen. Je kunt daarna zelf je nieuwe vakantie boeken via onze website. Je kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet dezelfde accommodatie of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we je de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op je voucher staan. Je kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk 1 jaar na de uitgiftedatum van de voucher aan je terugbetaald. Wanneer je de nieuwe boeking hebt gemaakt, laat dit dan aan ons weten door de gegevens van je nieuwe boeking aan ons door te geven via e-mail info@karinschoice.nl 
 
Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?
We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator je gehele reissom moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door de Nederlandse overheid en de ACM, die hebben aangeraden de reisvoucher te accepteren.
 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?
Je kunt het tegoed later dit jaar gebruiken maar ook volgend jaar heb je nog de mogelijkheid om er een nieuwe vakantie mee te kopen. Met het tegoed (reisvoucher) kan je tot uiterlijk 1 jaar na uitgifte van jouw reisvoucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis moet uiterlijk 31 oktober 2021 zijn. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?
Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij je het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Karin's Choice het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.
Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher openen wij in jouw "Mijn Karin's Choice" omgeving de mogelijkheid om dit verzoek voor terugbetaling in te dienen. Je kunt daar dan ook het bankrekeningnummer opgeven waarop je de terugbetaling wilt ontvangen. Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij je vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Karin's Choice onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kun je nalezen op  www.sgr.nl.
 
Wanneer ontvang ik de fysieke Karin's Choice reisvoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?
Alle reizigers ontvangen binnen 14 werkdagen na  kennisgeving van de annulering de reisvoucher per e-mail.  Deze is dan ook terug te vinden in de 'Mijn Karin's Choice' omgeving van je boeking. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf . Wanneer je de nieuwe boeking hebt gemaakt, stuur ons dan een e-mail (info@karinschoice.nl) waarin je het nieuwe-, en oude boekingsnummer vermeldt. Wij zorgen er dan voor dat het tegoed met je nieuwe boeking wordt verrekend.
 
Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum later dit jaar maar ik wil liever niet op vakantie; kan ik een reisvoucher krijgen?
Nee, helaas is dit niet mogelijk. Je kunt altijd jouw vakantie zelf annuleren maar wij hanteren in dat geval de reguliere annuleringsvoorwaarden. Voor de vraag wanneer je jouw restbetaling moet voldoen, verwijzen wij je naar de informatie die elders op deze pagina staat vermeld.
 
Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  
In dat geval krijg je van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van je geannuleerde reis kun je tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Vouchers voor pakketreizen die worden uitgegeven vóór 1 januari 2021, zijn bovendien gedekt door de SGR. 
 
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Als vakanties inderdaad niet door kunnen gaan, dan zullen wij als reisorganisator jouw vakantie annuleren en betaal je géén annuleringskosten. Je krijgt dan een voucher voor het gehele bedrag dat je al aan ons hebt betaald. Die voucher wordt ook gedekt door het Garantiefonds (SGR) als hij uitgegeven wordt vóór 1 januari 2021. Als je zelf annuleert, betaal je wél annuleringskosten en krijg je een voucher voor het bedrag dat je meer hebt betaald dan de annuleringskosten. Deze voucher is níet gedekt door de SGR. Het is dus vrijwel altijd verstandiger om niet zelf te annuleren. Er zijn uitzonderingen denkbaar waardoor het voor jou toch verstandiger kan zijn om zelf te annuleren, bijvoorbeeld wanneer je een beroep kunt doen op je annuleringsverzekering vanwege ziekte van je zelf of jouw reisgenoten. Of wanneer je in geen geval meer op vakantie wilt gaan, ook niet als jouw vakantie wel door blijkt te kunnen gaan. In dat geval zullen jouw annuleringskosten nu lager uitvallen dan als je tot het laatste moment wacht met zelf annuleren. 
 
Ik heb meerdere vakanties bij Karin's Choice geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?
Ja, uiteraard is dit toegestaan. 
 
Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen? 
Je hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kun je als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op je reisvoucher, moet je wel het verschil aan ons betalen. 
 
Ik heb buiten Karin's Choice om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline  (zoals Transavia of KLM), verhuurder of verzekeraar regelen, hier staat Karin's Choice verder buiten. 

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je accommodatie in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine je oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen. 
 
Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina  https://www.karinschoice.nl/verantwoord-reizen gemaakt waarin we je meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die op de luchthaven en tijdens de vlucht zijn genomen om je met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze Verantwoord Reizen pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om minimaal één dag voor vertrek deze pagina te raadplegen op eventuele aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden: 
Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan jouw vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken. 
Tijdens de online incheck wordt je gevraagd voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen.
Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf de 13 jaar een mondkapje te dragen. 
Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden.
• Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR code ontvangt na het digitaal versturen ervan en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op  de pagina https://www.karinschoice.nl/corona-informatie-bestemmingen .
 
Op je bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Zodra informatie hierover beschikbaar is,  zal deze terug te vinden zijn op de  Verantwoord Reizen pagina  https://www.karinschoice.nl/verantwoord-reizen. Wij raden jou en je medereizigers aan deze pagina zorgvuldig te lezen voor vertrek.
 
Tot slot volgen we de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD. 
 
 
Tot slot:
De situatie wijzigt per dag en het kan voorkomen dat deze pagina nog niet tijdig is aangepast aan de situatie van dit moment. Wanneer de situatie drastisch wijzigt door onvoorziene omstandigheden, behouden wij ons het recht voor om eerdere standpunten zoals gecommuniceerd op deze pagina te wijzigen. Heb je vragen over je nog te boeken of reeds geboekte reis en kun je het antwoord niet op deze pagina vinden? Neem dan contact met ons op per e-mail: info@karinschoice.nl
 

 

Kleinschalige accommodatie Altijd inclusief vlucht, verblijf en huurauto Weg van de massa

Wil jij je volgende vakantie bijzonder maken?

Blijf dan op de hoogte van de laatste aanbiedingen en het laatste nieuws