Vakantie op jouw manier
Vakantie op jouw manier

Corona virus veelgestelde vragen

Laatste update  13/06/2022 17.00 uur
 
Vriendelijk verzoek: 
Stel je vraag bij voorkeur per e-mail: info@karinschoice.nl 
Wij doen er alles aan iedereen zo snel mogelijk te antwoorden, maar vragen je begrip en geduld. Tevens worden nieuwe ontwikkelingen via deze pagina gecommuniceerd. Raadpleeg deze pagina dus regelmatig.
 
Zorg dat je mail bereikbaar is en check je mailbox, ook tijdens jouw vakantie, regelmatig op nieuwe berichten.
 
 
Beste Karin's Choice reiziger,
 
Het coronavirus (Covid-19) is nog altijd wereldwijd aanwezig. 
Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen met betrekking tot een reeds geboekte of nog te boeken reis. Lees alle informatie op deze pagina goed door, zodat je weet wat voor jou van toepassing kan zijn.
 
 
Is een Digitale Corona Certificaat verplicht voor mijn reis?
Of op jouw bestemming bij aankomst of vertrek een Digitaal Corona certificaat vereist is, kun je terugvinden op de website van de Nederlanse overheid  https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
 
Check tijdig voorafgaand aan je reis of de juiste gegevens in de app zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op de website van de  Rijksoverheid en Coronacheck.nl
 
 
Ik heb een vakantie geboekt bij Karin's Choice; gaat mijn reis door?
Inmiddels hebben al onze bestemmingen van de Nederlandse overheid kleurcode groen gekregen.  https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Reizen naar bestemmingen met een groen reisadvies gaan gewoon door. 
 
Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een groen reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?
Vakanties naar landen of gebieden waarvan het reisadvies oranje is of wordt, kunnen in principe doorgaan. Wanneer wij de reis toch annuleren, laten we je dit uiterlijk twee weken voor vertrek weten.
 
Wanneer wij de reis niet annuleren, heb je drie keuzes. Je kunt alsnog op vakantie gaan, je kunt jouw reis omboeken naar een andere bestemming of datum of we annuleren je reis en betalen het geld aan je terug. Wanneer je besluit om gewoon op vakantie te gaan, hoef je niets te doen. Wanneer je wilt omboeken of annuleren, neem dan contact met ons op via info@karinschoice.nl.  Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. 
 
Wanneer wij  de reis annuleren heb je twee keuzes. We boeken op jouw verzoek jouw vakantie om naar een andere (gele) bestemming of andere datum of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Bij annulering van jouw reis door ons nemen wij hierover ca. 2 weken voor je geplande vertrekdatum contact met je op. Wil je liever nu al jouw reis omboeken naar een vertrekdatum later dit jaar, dan helpen we je natuurlijk graag. Neem dan contact met ons op via e-mail info@karinschoice.nl zodat we samen de mogelijkheden kunnen bekijken. 
 
 
Geldteruggarantie 
Als Karin's Choice een pakketreis, moet annuleren vanwege de gevolgen van de Covid-19 pandemie, zal Karin's Choice de (aan)betaling terugbetalen binnen twee weken nadat het rekeningnummer door de boeker aan Karin's Choice is doorgegeven. Er zal dan dus geen voucher worden verstrekt. https://www.corendon.nl/geldteruggarantie
 
Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
Karin's Choice annuleert de reis vanwege een oranje of rood reisadvies voor de geboekte bestemming, uitgegeven door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken, of vanwege operationele omstandigheden die voortvloeien vanuit de Covid-19 pandemie. Omdat Karin's Choice vanwege de privacy-wetgeving bij betaling meestal niet beschikt over het rekeningnummer van de hoofdboeker, zal deze de terugbetaling moeten aanvragen en hierbij ook het rekeningnummer opgeven waarop de terugbetaling moet plaatsvinden. Karin's Choice zal vervolgens het betaalde bedrag binnen twee weken terugstorten.
 
De Geldteruggarantie geldt niet:
Als er lokale, beperkende maatregelen gelden of worden ingevoerd zoals het dragen van mondkapjes, een avondklok of sluiting van faciliteiten buiten de accommodatie, zoals de horeca of anderszins. Karin's Choice heeft daar immers geen invloed op.
Als de reis niet door Karin's Choice maar door de hoofdboeker zelf wordt geannuleerd. In dat geval betaal je namelijk de reguliere annuleringskosten.
 
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van COVID-19 als ik een vakantie boek? 
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. 
Via Karin's Choice bieden wij klanten een reis- en annuleringsverzekering bij Unigarant. Wanneer je kort voor vertrek je reis moet annuleren door een positieve Covid-19 test en je hebt via ons een annuleringsverzekering afgesloten, dan worden de annuleringskosten gedekt door deze verzekering. Raak je besmet tijdens je vakantie en heb je via ons een reisverzekering afgesloten, dan ben je standaard verzekerd tegen onvoorziene kosten. Meer informatie over de dekking die je ontvangt wanneer je via Karin's Choice/Corendon een reis- en/of annuleringsverzekering afsluit vind je hier: https://www.unigarant.nl/calamiteiten/coronavirus/

Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds geen dekking biedt wat betreft ziektes zoals het coronavirus. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de reisorganisatie geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in jouw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als reisorganisatie niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van jouw nieuwe terugvlucht wanneer je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.
 
 
Waar vind ik informatie over de geldende regels en richtlijnen op mijn vakantiebestemming?
De maatregelen en richtlijnen op je vakantiebestemming zijn afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Meer informatie over jouw bestemming vind je hier https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen en op https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming

We verwijzen je ook naar, https://www.rijksoverheid.nl/  en de Reisapp van Buitenlandse zaken https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reis-app-buitenlandse-zaken voor up-to-date informatie over reizen naar het buitenland.

Meer informatie over de maatregelen en richtlijnen die gelden op de luchthavens en tijdens de vliegreis kun je terug vinden bij de vraag "Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?" die elders op deze pagina staat vermeld en via de pagina https://www.corendon.nl/verantwoord-reizen

Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?
Voor bepaalde bestemmingen geldt dat je bij vertrek naar of aankomst op de bestemming geen gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat hoeft te tonen als je volledig gevaccineerd bent en dit kunt aantonen. In veel gevallen moet de laatste vaccinatie meer dan 14 dagen geleden zijn toegediend. Welke bestemmingen dit zijn en waaraan je vaccinatiecertificaat moet voldoen lees je op https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming
 
 
Voor mijn vakantiebestemming is een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat vereist. Waar vind ik hier meer informatie over?
Om te kunnen reizen naar jouw vakantiebestemming, kan het zijn dat je een gezondheidsverklaring met een negatief Covid-19 testresultaat moet tonen. Controleer via de webpagina https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen wat voor jouw vakantiebestemming vereist is.
 
Ik heb een vakantie geboekt en wil niet meer op vakantie vanwege de geldende maatregelen op de bestemming of in Nederland. Kan ik mijn vakantie omboeken of annuleren?
Je kunt altijd jouw vakantie omboeken of annuleren maar in dat geval gelden de reguliere voorwaarden zoals o.a. vermeld op onze webpagina https://www.karinschoice.nl/algemene-voorwaarden
Wil je een verzoek tot omboeken/annuleren indienen, neem hiervoor, bij voorkeur per e-mail, contact met ons op, dan bekijken wij samen de mogelijkheden. Op dit moment zijn er geen redenen waardoor vakanties kosteloos geannuleerd of omgeboekt kunnen worden. 
 
Wat als de Nederlandse overheid plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht stelt bij terugkomst in Nederland? Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?
Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen rondom jouw vakantie. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en Nederland stelt ineens een geldig vaccinatiebewijs, een geldig herstelbewijs of een negatieve testuitslag verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Dit geldt ook als een Nederland bijvoorbeeld een ‘2G-maatregel’ invoert. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, kan dat niet kosteloos maar gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden. Deze vind je terug op onze algemene voorwaarden pagina https://www.karinschoice.nl/algemene-voorwaarden. Neem in dat geval contact op met ons, bij voorkeur via e-mail. Ditzelfde geldt wanneer je terugreist naar of via een Belgische luchthaven.
 
Het bovenstaande is in lijn met wat brancheorganisatie ANVR over dit onderwerp communiceert op haar FAQ:
“Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Ditzelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.”
 
Het bovenstaande is ook in lijn met de Wet op de pakketreisovereenkomst (7:509 BW). Hierin staat dat bij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, een reiziger de reis gratis kan annuleren. In de bovenstaande situatie kan de reis echter gewoon doorgaan, er worden alleen extra voorwaarden aan de reiziger gesteld. En die liggen in de risicosfeer van de reiziger zelf.
 
Mijn vakantiebestemming stelt plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht. Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?
Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen van jouw vakantiebestemming. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en het land stelt ineens een geldig vaccinatiebewijs, een geldig herstelbewijs of een negatieve testuitslag verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Dit geldt ook als een land bijvoorbeeld een ‘2G-maatregel’ invoert. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, kan dat niet kosteloos maar gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.  Deze vind je terug op onze algemene voorwaarden pagina https://www.karinschoice.nl/algemene-voorwaarden. Neem in dat geval contact op met ons, bij voorkeur via e-mail. 
 
Het bovenstaande is in lijn met wat brancheorganisatie ANVR over dit onderwerp communiceert op haar FAQ:
“Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Ditzelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.”
 
Het bovenstaande is ook in lijn met de Wet op de pakketreisovereenkomst (7:509 BW). Hierin staat dat bij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, een reiziger de reis gratis kan annuleren. In de bovenstaande situatie kan de reis echter gewoon doorgaan, er worden alleen extra voorwaarden aan de reiziger gesteld. En die liggen in de risicosfeer van de reiziger zelf.
 
Consuwijzer meldt over dit onderwerp het volgende: “Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat u aan de regels op uw bestemming voldoet. Blijf daarom bij uw reisaanbieder en op Nederland Wereldwijd controleren of de gekregen informatie nog klopt. Voldoet u niet aan de regels? Dan kan het zijn dat u niet mee mag op reis. U kunt de kosten voor de misgelopen vakantie dan niet terugvragen aan uw reisaanbieder.”
 
 
Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?
Dat ligt aan de bestemming waar je vandaan vliegt en het op dat moment geldende reisadvies. Op onze maatregelenpagina  https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming  en op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
vind je voor jouw vakantiebestemming up-to-date informatie over de maatregelen die van toepassing zijn.
 
In het geval dat je positief test op COVID-19, moet je in quarantaine op de vakantiebestemming. Vanaf dat moment gelden voor jou de lokale verplichtingen rondom de coronamaatregelen. Mochten hier kosten uit voortkomen, dan zijn deze voor jouw eigen rekening. Neem contact met je reisverzekering voor informatie of deze kosten onder jouw verzekering vallen. Je mag niet terugvliegen naar Nederland totdat jouw klachten zijn verdwenen en je negatief test op corona.
 
Ik heb een vakantie geboekt wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Wij hanteren de reguliere betalingstermijn van zes weken voor vertrek voor reizen binnen Europa. Voor reizen buiten Europa geldt dat het restbedrag uiterlijk 60 dagen voor vertrek moet zijn voldaan.
 
Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie wordt geannuleerd?
Wanneer wij jouw geplande vakantie met een vertrekdatum later dit jaar moeten annuleren, dan ontvang je uiterlijk binnen twee weken na annuleringsdatum de (aan)betaling van ons terug.
 
Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt alle eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming en de terugreis naar Nederland vinden op de Corendon pagina https://www.corendon.nl/verantwoord-reizen
Op basis van de actuele situatie passen wordt de informatie op deze pagina geregeld aangepast. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:
Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan de vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*;
Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen;
Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar;
Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden;
Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de pagina ‘Maatregelen op bestemming’.
In het algemeen geldt:
We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.
*Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.
 
Welke maatregelen gelden er wanneer ik reis via een Belgische of Duitse luchthaven?
Wanneer je reist via een Belgische of Duitse luchthaven moet je rekening houden met andere maatregelen, dan wanneer je reist via een Nederlandse luchthaven. Om het voor jou overzichtelijk te houden, hebben wij een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die gelden bij het reizen via een Nederlandse, Belgische of Duitse luchthaven. Je kunt alle informatie terugvinden op de pagina  Vertrek vanuit Nederland, België en Duitsland.
 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de reisvoucher geldig?
Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. Neem hiervoor contact op met ons via e-mail info@karinschoice.nl of telefonisch 020-4499470 (ma-vrij 10.00-17.00 uur). De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf  (Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarden verwerkt.)
In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om uw claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.
 
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen, maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 
Alle vouchers worden uiterlijk op de vervaldatum (1 jaar na uitgifte) uitbetaald. Zorg ervoor dat je in de “Mijn Karin” omgeving jouw IBAN nummer hebt doorgegeven voor een correcte afhandeling.
Als je een voucher hebt waarvan de uitgiftedatum meer dan 1 jaar geleden is en je hebt nog geen terugbetaling ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van je hebben. Je kunt met  dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?  
Nee, dit is niet verstandig want als je zelf annuleert, betaal je annuleringskosten zoals vastgelegd in onze boekingsvoorwaarden en de ANVR-reizigersvoorwaarden.

Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben dan jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor, nadat wij jouw reis hebben moeten annuleren, van ons het verzoek jouw rekeningnummer van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen aan ons door te geven.
 
 
Ik heb buiten Karin's Choice om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline  (zoals Transavia of KLM), verhuurder of verzekeraar regelen, hier staat Karin's Choice verder buiten. 

Ik heb vorig jaar zelf mijn vakantie geannuleerd en een voucher gekregen; is deze voucher gedekt door de SGR?
Wanneer je destijds zelf jouw vakantie hebt geannuleerd, dan heb je een voucher zonder SGR-dekking ontvangen. Wij hebben je hier in oktober 2020 een mail over gestuurd met meer uitleg. Wanneer je verdere vragen over dit onderwerp hebt, kun je contact opnemen met ons Contact Center via e-mail info@karinschoice.nl

 
Tot slot:
De situatie wijzigt per dag en het kan voorkomen dat deze pagina nog niet tijdig is aangepast aan de situatie van dit moment. Wanneer de situatie drastisch wijzigt door onvoorziene omstandigheden, behouden wij ons het recht voor om eerdere standpunten zoals gecommuniceerd op deze pagina te wijzigen. Heb je vragen over je nog te boeken of reeds geboekte reis en kun je het antwoord niet op deze pagina vinden? Neem dan contact met ons op per e-mail: info@karinschoice.nl
 

 

Kleinschalige accommodatie Altijd inclusief vlucht, verblijf en huurauto Weg van de massa

Wil jij je volgende vakantie bijzonder maken?

Blijf dan op de hoogte van de laatste aanbiedingen en het laatste nieuws