Vakantie op jouw manier
Vakantie op jouw manier

Corona virus veelgestelde vragen

Laatste update  24/11/2021 17.00 uur
 
Vriendelijk verzoek: 
Stel je vraag bij voorkeur per e-mail: info@karinschoice.nl 
Wij doen er alles aan iedereen zo snel mogelijk te antwoorden, maar vragen je begrip en geduld. Tevens worden nieuwe ontwikkelingen via deze pagina gecommuniceerd. Raadpleeg deze pagina dus regelmatig.
 
Zorg dat je mail bereikbaar is en check je mailbox, ook tijdens jouw vakantie, regelmatig op nieuwe berichten.
 
 
Beste Karin's Choice reiziger,
 
Het coronavirus (Covid-19) is nog altijd wereldwijd aanwezig. 
Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen met betrekking tot een reeds geboekte of nog te boeken reis. Lees alle informatie op deze pagina goed door, zodat je weet wat voor jou van toepassing kan zijn.
 
Vanaf 27 juli 2021 geeft Nederland geen oranje reisadvies aan EU-landen enkel op basis van het aantal coronabesmettingen.  Vakantiereizen naar landen met een geel reisadvies zijn toegestaan, maar houd je aan de maatregelen. Bij terugkeer uit deze landen blijft het ook verplicht om een coronabewijs te laten zien. 
 
Om te voorkomen dat het coronavirus mee naar huis genomen wordt, hebben reizigers vanaf 12 jaar per zondag 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies. 
 
Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?
Om te voorkomen dat het Coronavirus meegenomen wordt, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies. 
 
Reizigers die volledig gevaccineerd of hersteld zijn van corona kunnen dit aantonen in de CoronaCheck-app en hoeven dus op de bestemming geen test te laten afnemen.
Andere reizigers moeten zich voor vertrek – maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeentest – naar Nederland laten testen in het land van verblijf. Zij mogen alleen reizen met een negatieve testuitslag. Controleer regelmatig, tot kort voor vertrek en ook tijdens jouw vakantie, de actuele stand van zaken  via de overheidswebsite https://www.nederlandwereldwijd.nl/
 
Waar kan ik mij op een EU-bestemming laten testen?
Wanneer je voor de terugreis naar Nederland een test moet laten afnemen en reis je terug tot en met 30/09/2021 dan vergoedt Karin's Choice deze test. Voor je vertrek of tijdens jouw vakantie informeren we je per e-mail over de locaties waar je terecht kunt voor de gartis antigeensneltest op jouw bestemming. Voor reizigers die vanaf 01/10/2021 terugreizen is de test voor eigen rekening. Je bent zelf verantwoordelijk voor het laten afnemen van de test.
 
Wat als de uitslag van mijn test positief is?
Vanaf dat moment gelden voor jou de lokale verplichtingen rondom de coronamaatregelen.
Houd er rekening mee dat je bij een positieve testuitslag op je vakantiebestemming in quarantaine moet. Mochten hier kosten uit voortkomen, dan zijn deze voor eigen rekening. Veel reisverzekeringen vergoeden de kosten. Controleer de dekkingsvoorwaarden van jouw verzekeringspolis dus ruim voordat je op vakantie gaat. Je mag niet terugvliegen naar Nederland totdat je klachtenvrij bent en je negatief test op COVID-19. Vanzelfsprekend kun je ook contact met ons opnemen voor hulp en bijstand.
 
Nederland heeft de kleurcodering 'rood'; wat betekent dit en wat betekent dit voor mijn vakantie? 
ECDC, het Europese RIVM, publiceert elke donderdag een update van de coronasituatie per land of gebied. Ze geven ieder gebied een bepaalde kleurcodering, vooral op basis van het aantal besmettingen: groen, oranje, rood en donkerrood. Het reisadvies van ons ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) wordt deels hierop gebaseerd maar BuZa gebruikt andere kleuren voor zijn reisadviezen: groen, geel, oranje en rood. Over het algemeen kun je stellen: oranje van ECDC staat gelijk aan geel van BuZa en rood van ECDC staat gelijk aan oranje van BuZa. Nederland heeft momenteel de kleurcodering rood op de ECDC-kaart. Kleurcode rood betekent dat er per 100.000 inwoners per 2 weken meer dan 200 nieuwe besmettingen in Nederland zijn en het positiviteitsratio (het percentage positieve testen ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen) onder de 4% ligt. Wanneer het positiviteitsratio boven de 4% ligt, gaat een gebied al op rood boven de 75 besmettingen per 100.000 inwoners per 2 weken. 
 
Wat betekent dit voor mijn vakantie? 
De reisadviezen van BuZa zijn voor ons leidend; daarin staan ook alle maatregelen waaraan Nederlandse vakantiegangers moeten voldoen. Daarnaast is het belangrijk welke inreis-voorwaarden de landen hanteren waar wij vakanties aanbieden. Ieder land is verantwoordelijk voor zijn eigen voorwaarden. Wij kunnen dus niet op voorhand zeggen óf en hoe voorwaarden van vakantielanden zullen veranderen, ook niet nu Nederland rood kleurt op de ECDC-kaart. Wij blijven onze bestaande uitgangspunten hanteren:
•Wanneer wij moeten besluiten een vakantie te annuleren, krijg je jouw geld terug of kun je jouw vakantie omboeken naar een  andere  datum of bestemming.
•Wanneer een BuZa-reisadvies wijzigt van geel naar oranje en wij vakanties naar deze bestemming toch door laten gaan, is de keus aan  jou. Je kunt er voor kiezen om op vakantie te gaan op basis van de maatregelen die dan gelden, je kunt jouw vakantie omboeken naar een  andere datum of bestemming of je kunt jouw vakantie annuleren waarna je jouw geld binnen twee weken terugkrijgt. 
•In het uitzonderlijke geval dat een reisadvies geel is terwijl een vakantieland toch eist dat je bij aankomst in quarantaine gaat,  heb je óók het recht om jouw vakantie om te boeken of te annuleren en jouw geld terug te krijgen. We snappen dat er bij een  verplichte quarantaine van een onbezorgde vakantie geen sprake meer kan zijn. 
 
Ik heb een vakantie geboekt bij Karin's Choice; gaat mijn reis door?
Inmiddels hebben de meeste van onze bestemmingen van de Nederlandse overheid kleurcode geel gekregen. Welke bestemmingen dit zijn kun je zien op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Reizen naar bestemmingen met een geel reisadvies gaan gewoon door. Voor bestemmingen met kleurcode oranje geldt dat wij in principe de keus aan jou laten. Meer informatie vind je hieronder.
 
Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?
Vakanties naar landen of gebieden waarvan het reisadvies oranje is of wordt, kunnen in principe doorgaan. Wanneer wij de reis toch annuleren, laten we je dit uiterlijk twee weken voor vertrek weten.
 
Wanneer wij de reis niet annuleren, heb je drie keuzes. Je kunt alsnog op vakantie gaan, je kunt jouw reis omboeken naar een andere bestemming of datum of we annuleren je reis en betalen het geld aan je terug. Wanneer je besluit om gewoon op vakantie te gaan, hoef je niets te doen. Wanneer je wilt omboeken of annuleren, neem dan contact met ons op via info@karinschoice.nl.  Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. 
 
Wanneer wij  de reis annuleren heb je twee keuzes. We boeken op jouw verzoek jouw vakantie om naar een andere (gele) bestemming of andere datum of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Bij annulering van jouw reis door ons nemen wij hierover ca. 2 weken voor je geplande vertrekdatum contact met je op. Wil je liever nu al jouw reis omboeken naar een vertrekdatum later dit jaar, dan helpen we je natuurlijk graag. Neem dan contact met ons op via e-mail info@karinschoice.nl zodat we samen de mogelijkheden kunnen bekijken. 
 
Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?
Ja, je kunt op elk moment een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies. Wanneer we de reis toch moeten annuleren heb je twee keuzes: we boeken jouw vakantie om naar een andere bestemming of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Ook als we de reis laten doorgaan, maar jij vanwege het oranje reisadvies toch niet wilt gaan, kun je er voor kiezen alsnog om te boeken of te annuleren. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Houd rekening met de geldende maatregelen. Check hiervoor regelmatig onze website en kijk voor het actuele reisadvies van de overheid voor jouw vakantiebestemming op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen .
 
 
Geldteruggarantie voor reizen met vertrek vanaf 1 april 2021
Als Karin's Choice een pakketreis, geboekt na 19/11/2020 en met vertrek vanaf 1 april 2021, moet annuleren vanwege de gevolgen van de Covid-19 pandemie, zal Karin's Choice de (aan)betaling terugbetalen binnen twee weken nadat het rekeningnummer door de boeker aan Karin's Choice is doorgegeven. Er zal dan dus geen voucher worden verstrekt. https://www.corendon.nl/geldteruggarantie
 
Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
Karin's Choice annuleert de reis vanwege een oranje of rood reisadvies voor de geboekte bestemming, uitgegeven door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken, of vanwege operationele omstandigheden die voortvloeien vanuit de Covid-19 pandemie. Omdat Karin's Choice vanwege de privacy-wetgeving bij betaling meestal niet beschikt over het rekeningnummer van de hoofdboeker, zal deze de terugbetaling moeten aanvragen en hierbij ook het rekeningnummer opgeven waarop de terugbetaling moet plaatsvinden. Karin's Choice zal vervolgens het betaalde bedrag binnen twee weken terugstorten.
 
De Geldteruggarantie geldt niet:
Als er lokale, beperkende maatregelen gelden of worden ingevoerd zoals het dragen van mondkapjes, een avondklok of sluiting van faciliteiten buiten de accommodatie, zoals de horeca of anderszins. Karin's Choice heeft daar immers geen invloed op.
Als de reis niet door Karin's Choice maar door de hoofdboeker zelf wordt geannuleerd. In dat geval betaal je namelijk de reguliere annuleringskosten.
 
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van COVID-19 als ik een vakantie boek? 
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. 
Via Karin's Choice bieden wij klanten een reis- en annuleringsverzekering bij Unigarant. Wanneer je kort voor vertrek je reis moet annuleren door een positieve Covid-19 test en je hebt via ons een annuleringsverzekering afgesloten, dan worden de annuleringskosten gedekt door deze verzekering. Raak je besmet tijdens je vakantie en heb je via ons een reisverzekering afgesloten, dan ben je standaard verzekerd tegen onvoorziene kosten. Meer informatie over de dekking die je ontvangt wanneer je via Karin's Choice/Corendon een reis- en/of annuleringsverzekering afsluit vind je hier: https://www.unigarant.nl/calamiteiten/coronavirus/

Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds geen dekking biedt wat betreft ziektes zoals het coronavirus. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de reisorganisatie geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in jouw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als reisorganisatie niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van jouw nieuwe terugvlucht wanneer je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.
 
 
Waar vind ik informatie over de geldende regels en richtlijnen op mijn vakantiebestemming?
De maatregelen en richtlijnen op je vakantiebestemming zijn afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Meer informatie over jouw bestemming vind je hier https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen en op https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming

We verwijzen je ook naar, https://www.rijksoverheid.nl/  en de Reisapp van Buitenlandse zaken https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reis-app-buitenlandse-zaken voor up-to-date informatie over reizen naar het buitenland.

Meer informatie over de maatregelen en richtlijnen die gelden op de luchthavens en tijdens de vliegreis kun je terug vinden bij de vraag "Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?" die elders op deze pagina staat vermeld en via de pagina https://www.corendon.nl/verantwoord-reizen

 .
Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?
Voor bepaalde bestemmingen geldt dat je bij vertrek naar of aankomst op de bestemming geen gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat hoeft te tonen als je volledig gevaccineerd bent en dit kunt aantonen. In veel gevallen moet de laatste vaccinatie meer dan 14 dagen geleden zijn toegediend. Welke bestemmingen dit zijn en waaraan je vaccinatiecertificaat moet voldoen lees je op https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming
 
 
Voor mijn vakantiebestemming is een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat vereist. Waar vind ik hier meer informatie over?
Om te kunnen reizen naar jouw vakantiebestemming, kan het zijn dat je een gezondheidsverklaring met een negatief Covid-19 testresultaat moet tonen. Controleer via de webpagina https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen wat voor jouw vakantiebestemming vereist is.
Wanneer voor een reis naar jouw bestemming verplicht een PCR-test afgenomen moet worden, dan biedt Karin's Choice je, in samenwerking met HealthCheckCenter, de mogelijkheid deze test tegen een zeer gunstig tarief te reserveren. 
 
Gratis coronatest voor reizigers in juli, augustus en september '21
Voor veel vakantielanden is het verplicht om voorafgaand aan de vakantie een PCR-test of een antigeentest te laten doen. De Nederlandse overheid heeft bekendgemaakt dat zij de kosten voor deze testen voor vakanties tijdens het hoogseizoen voor haar rekening neemt. Wanneer je je laat testen van 1 juli tot en met 30 september 2021 is een PCR-test of antigeentest gratis. Reizigers die getest moeten worden vóór 1 juli of vanaf 1 oktober 2021 komen niet in aanmerking voor een gratis test. 
Wanneer je in aanmerking komt voor een gratis test, kun je die boeken via de overheidswebsite www.testenvoorjereis.nl

Wanneer je niet in aanmerking komt voor een gratis test, moet je op eigen kosten een test laten afnemen.
 
 
Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?
Gebruik vanaf 1 juli 2021 de Corona Check App voor jouw Digitale Corona Certificaat
Download de Corona Check App om je Digitale Corona Certificaat op de luchthaven te kunnen tonen. Op basis van jouw volledige vaccinatie, je negatieve testuitslag of herstelbewijs krijg je een QR-code die als bewijs op de luchthaven gescand kan worden.
Neem voor de zekerheid voor de heen- en terugreis ook de geprinte versie van de QR-code mee plus de geprinte versie van je volledige vaccinatie, negatieve testuitslag of herstelbewijs!
 
Check tijdig voorafgaand aan je reis of de juiste gegevens in de app zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op de website van de  Rijksoverheid en Coronacheck.nl
 
Handig stappenplan voor het aanmaken van een QR-code in de Corona Check App
Bekijk deze video waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een QR-code kunt aanmaken in de Corona Check App.
 
Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?
Dat ligt aan de bestemming waar je vandaan vliegt en het op dat moment geldende reisadvies. Op onze maatregelenpagina  https://www.karinschoice.nl/corona-maatregelen-per-bestemming  en op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
vind je voor jouw vakantiebestemming up-to-date informatie over de maatregelen die van toepassing zijn.
 
In het geval dat je positief test op COVID-19, moet je in quarantaine op de vakantiebestemming. Vanaf dat moment gelden voor jou de lokale verplichtingen rondom de coronamaatregelen. Mochten hier kosten uit voortkomen, dan zijn deze voor jouw eigen rekening. Neem contact met je reisverzekering voor informatie of deze kosten onder jouw verzekering vallen. Je mag niet terugvliegen naar Nederland totdat jouw klachten zijn verdwenen en je negatief test op corona.
 
Ik heb een vakantie geboekt wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Wij hanteren de reguliere betalingstermijn van zes weken voor vertrek voor reizen binnen Europa. Voor reizen buiten Europa geldt dat het restbedrag uiterlijk 60 dagen voor vertrek moet zijn voldaan.
 
Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie wordt geannuleerd?
Wanneer wij jouw geplande vakantie met een vertrekdatum later dit jaar moeten annuleren, dan ontvang je uiterlijk binnen twee weken na annuleringsdatum de (aan)betaling van ons terug.
 
Welke maatregelen worden er tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt alle eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming en de terugreis naar Nederland vinden op de Corendon pagina https://www.corendon.nl/verantwoord-reizen
Op basis van de actuele situatie passen wordt de informatie op deze pagina geregeld aangepast. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:
Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan de vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*;
Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen;
Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar;
Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden;
Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de pagina ‘Maatregelen op bestemming’.
In het algemeen geldt:
We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.
*Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.
 
 
Welke maatregelen gelden er wanneer ik reis via een Belgische of Duitse luchthaven?
Wanneer je reist via een Belgische of Duitse luchthaven moet je rekening houden met andere maatregelen, dan wanneer je reist via een Nederlandse luchthaven. Om het voor jou overzichtelijk te houden, hebben wij een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die gelden bij het reizen via een Nederlandse, Belgische of Duitse luchthaven. Je kunt alle informatie terugvinden op de pagina  Vertrek vanuit Nederland, België en Duitsland.
 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de reisvoucher geldig?
Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. Neem hiervoor contact op met ons via e-mail info@karinschoice.nl of telefonisch 020-4499470 (ma-vrij 10.00-17.00 uur). De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf  (Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarden verwerkt.)
In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om uw claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.
 
Hoe kan ik met mijn voucher een nieuwe vakantie boeken?
Wanneer je met jouw voucher een nieuwe vakantie wilt boeken, neem dan contact met ons op via info@karinschoice.nl  of telefonisch 020-4499470 (ma-vrij 10.00-17.00 uur). Dan helpen wij je verder. 
 
Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum later dit jaar maar ik wil liever niet op vakantie; kan ik een reisvoucher krijgen?
Nee, helaas is dit niet mogelijk. Je kunt altijd jouw vakantie zelf annuleren maar wij hanteren in dat geval de reguliere annuleringsvoorwaarden. Voor de vraag wanneer je jouw restbetaling moet voldoen, verwijzen wij je naar de informatie die elders op deze pagina staat vermeld.
 
Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  
In dat geval ontvang je binnen twee weken na ontvangst van jouw rekeningnummer, het (aan)betaalde bedrag van ons terug. Meer informatie en de voorwaarden van de Geldteruggarantie lees je hier: https://www.corendon.nl/geldteruggarantie
 
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?
Wanneer je met jouw reisvoucher geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kun je bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Karin's Choice het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de reisvoucher aan je terugbetalen. 
Je kunt jouw verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via  ‘Mijn Karins Choice’ (rechts boven aan deze pagina)- kies voor 'snel reservering bekijken' en voer de gevraagde persoonsgegevens in. Hierna heb je toegang tot je boekingsgegevens en kun je via de groene knop rechts onder de voucher het verzoek tot terugbetaling indienen. Er wordt gevraagd jouw rekeningegevens in te vullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.
Ook na het indienen van het terugbetaalverzoek is het nog mogelijk om de voucher te gebruiken voor een nieuwe boeking. De exacte voorwaarden van de Karin’s Choice/Corendon reisvoucher vind je hier  Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR (van 12 naar 14 maanden) is niet in deze voorwaarden verwerkt. Voor meer informatie hierover, kun je terecht op www.sgr.nl .

Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen, maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 
Alle vouchers worden uiterlijk op de vervaldatum (1 jaar na uitgifte) uitbetaald. Zorg ervoor dat je in de “Mijn Karin” omgeving jouw IBAN nummer hebt doorgegeven voor een correcte afhandeling.
Als je een voucher hebt waarvan de uitgiftedatum meer dan 1 jaar geleden is en je hebt nog geen terugbetaling ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van je hebben. Je kunt met  dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.


Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?  
Nee, dit is niet verstandig want als je zelf annuleert, betaal je annuleringskosten zoals vastgelegd in onze boekingsvoorwaarden en de ANVR-reizigersvoorwaarden.

Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben dan jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor, nadat wij jouw reis hebben moeten annuleren, van ons het verzoek jouw rekeningnummer van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen aan ons door te geven.
 

Ik heb meerdere vakanties bij Karin's Choice geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?
Ja, uiteraard is dit toegestaan. 
 
Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen? 
Je hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kun je als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op je reisvoucher, moet je wel het verschil aan ons betalen. 
 
Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  
In dat geval ontvang je binnen twee weken na ontvangst van jouw rekeningnummer, het (aan)betaalde bedrag van ons terug. Meer informatie en de voorwaarden van de Geldteruggarantie lees je hier https://www.corendon.nl/geldteruggarantie
De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf  (Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.)
 
Wanneer ontvang ik de fysieke Karin's Choice reisvoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?
Alle betrokken reizigers hebben hierover inmiddels persoonlijk bericht van ons ontvangen.  De reisvoucher is voor hen ook terug te vinden in de 'Mijn Karin's Choice' omgeving van de boeking. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier: https://images.corendon.nl/nl/voorwaarden-corendon-reisvoucher.pdf, (Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.) Wanneer je de voucher wilt gebruiken voor het boeken van een nieuwe reis, stuur ons dan een e-mail (info@karinschoice.nl )  waarin je het oude (geannuleerde) boekingsnummer en de reisgegevens van je nieuwe reis vermeldt. Wij zorgen er dan voor dat het vouchertegoed met de nieuwe reis wordt verrekend.
 
Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?
We realiseren ons dat wij onder normale omstandigheden wanneer wij een pakketreis annuleren het bedrag dat je daarvoor al had betaald, hadden moeten terugbetalen. Je hebt daarom altijd wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De situatie rondom corona was echter zo uitzonderlijk dat wij klanten in het afgelopen jaar hebben verzocht toch een reisvoucher te accepteren. Wij voelden ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren. Voor vakanties die wij vanaf 1 april 2021 moeten annuleren, geven wij geen voucher meer uit.  
 
Ik heb buiten Karin's Choice om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline  (zoals Transavia of KLM), verhuurder of verzekeraar regelen, hier staat Karin's Choice verder buiten. 

Ik heb vorig jaar zelf mijn vakantie geannuleerd en een voucher gekregen; is deze voucher gedekt door de SGR?
Wanneer je destijds zelf jouw vakantie hebt geannuleerd, dan heb je een voucher zonder SGR-dekking ontvangen. Wij hebben je hier in oktober 2020 een mail over gestuurd met meer uitleg. Wanneer je verdere vragen over dit onderwerp hebt, kun je contact opnemen met ons Contact Center via e-mail info@karinschoice.nl

 
Tot slot:
De situatie wijzigt per dag en het kan voorkomen dat deze pagina nog niet tijdig is aangepast aan de situatie van dit moment. Wanneer de situatie drastisch wijzigt door onvoorziene omstandigheden, behouden wij ons het recht voor om eerdere standpunten zoals gecommuniceerd op deze pagina te wijzigen. Heb je vragen over je nog te boeken of reeds geboekte reis en kun je het antwoord niet op deze pagina vinden? Neem dan contact met ons op per e-mail: info@karinschoice.nl
 

 

Kleinschalige accommodatie Altijd inclusief vlucht, verblijf en huurauto Weg van de massa

Wil jij je volgende vakantie bijzonder maken?

Blijf dan op de hoogte van de laatste aanbiedingen en het laatste nieuws